Napjainkban 500 embert foglalkoztat, több divíziót, és saját kiskereskedelmi hálózatot üzemeltet a Zöldker-Hajdú-Coop cégcsoport. A vállalkozás az évtizedek során aktív tapasztalatot szerzett a generációváltás és az akvizíció terén is és a szinergiákat kihasználva az olajozott szerkezetként működő menedzsment vezetésével évről évre ugrásszerűen képes növelni az árbevételét.
A mai cégcsoport anyavállalatát a Zöldker Kft.-t Erdős Gábor tulajdonos, cégvezető szülei alapították 1991-ben Szolnokon. Kezdetben előnevelt csirkékkel foglalkoztak, ám az évtized második felére piacát vesztette ez az üzletág, így új irányba kellett nyitniuk. Több ismert nemzetközi márka ekkor lépett be a magyar piacra és disztribúciós partnereket kerestek. Az alapítók saját kapcsolati tőkéjüket felhasználva felkeresték ezeket a cégeket, így közvetlenül a gyártóktól tudták beszerezni a forgalmazott termékeket. A kezdetekben Aro tipusú tehergépkocsival jártak a beszállítókhoz és a saját garázsukat használták raktárnak. A profitot visszaforgatták, így sikerült megvásárolniuk egy fűrésztelepet, ahol később a ma is használt raktárcsarnok felépült. A cég portfóliója folyamatosan bővült, napjainkban a kínálatuk részét képezi minden, ami az FMCG szegmensben megtalálható egy boltban – meséli a cégvezető, aki 2008-ban kezdett el dolgozni a családi vállalkozásban.
Egy vállalkozásban azonban folyamatos a növekedési kényszer – mutat rá Erdős Gábor. „Én az akvizíciókban hiszek. Magyarországon számos olyan cég van, amelyik nem működik hatékonyan. Ezeket fel lehet vásárolni és ha megvan a kellő szinergia, akkor sokkal nagyobbat lehet ugrani, mint az organikus fejlődéssel. Én úgy látom az organikus növekedés fázisán mi tovább léptünk és amennyiben azon az úton maradunk, az a profit rovására ment volna” – húzza alá.
Az akvizícióban hisznek
„A cégnél nőttem fel, így az életem része volt a vállalkozás. Az egyetem elvégzése után hazajöttem, hogy segíthessek a szüleimnek, mert abban az időszakban szükségük volt rám. Ezzel kezdetét vette a generációváltás” – fogalmaz Erdős Gábor. Közel nyolc évig együtt dolgozott a szüleivel, mielőtt átvette az ügyvezetői pozíciót. Első lépéseinek egyikeként egy professzionális menedzsment felállítását tűzte ki célul. „Az árbevétel növekedésével tisztán láttam, hogy a cég átlépte azt a kritikus méretet, amikor szükség van erre a lépésre” – hangsúlyozza. Mint mondja, ezen a téren komoly ideológiai különbség van a generációk között. „Én úgy látom muszáj bizonyos döntéseket kiengednünk a kezünkből és mozgásteret biztosítanunk a menedzsmentnek egészen addig, amíg megfelelő eredményt érnek el” –vélekedik. Az új cégvezetéssel kiépítették a teljes KeletMagyarországra kiterjedő disztribúciót, emellett kisebb mértékben a Dunántúlra, sőt a környező országok exportpiacaira is szállítanak.
Másodszorra sikerrel jártak
Bózsvári Szabolcs, aki napjainkban a vállalatcsoport ügyvezetője épp az akvizíciós tervek következtében érkezett a céghez, mivel régi egyetemi barátság fűzte Erdős Gáborhoz, aki egy kilátásban lévő felvásárláshoz keresett ügyvezetőt 2017-ben. „Az első akvizíciós próbálkozás sajnos nem járt sikerrel. Ez egy komoly kudarcélmény volt számunkra, azonban muszáj volt felállnunk és folytatnunk a munkát” – emlékszik vissza Bózsvári Szabolcs.
A kitartás végül meghozta gyümölcsét, hiszen rövid időn belül új akvizíciós célpont tűnt fel a láthatáron és sikeresen felvásárolták a debreceni központú Hajdú-Coop cégcsoportot. A felvásárlási folyamat nehézségeit követően újabb kihívással szembesültek, hiszen egy rendkívül elavult vezetési struktúrájú, rossz állapotban lévő Coop-tagot kellett újjáélesztenünk. Ehhez elengedhetetlen volt egy új debreceni menedzsment felállítása. Ehhez Micskei Péter személyében találták meg a megfelelő embert. Napjainkban ő vezeti a Hajdú Coop-ot, eredetileg azonban a koronavírus-járvány alatt indított online üzletág marketing menedzsereként érkezett a céghez. A bolthálózat reorganizációjához szükség volt egy helyi operatív vezetőre, Micskei Péter pedig addigra már bizonyított a vállalkozásnál, ráadásul Debrecenben lakott.
Az átalakítási folyamat közel két évig tartott. A HajdúCoop-hoz 45 Debrecen környéki üzlet, valamint egy ital horeca és egy konyhákat ellátó gasztro divízió is tartozott. A cég reorganizálásánál a B2B üzletágakat leválasztották a HajdúCoop-ról, amelyben csak a kiskereskedelem maradt. Ezzel párhuzamosan kiépítették a debreceni menedzsmentet és egyben optimalizálták a teljes vállalatcsoport irányítását. Így a Zöldker végzi a teljes cégcsoport pénzügyi szolgáltatását, míg a marketing és HR csoport debreceni központtal működik, és a ZöldKer részére is szolgáltat. Emellett új kasszaprogramot és vállalatirányítási rendszert építettek ki és elindult a vidéki boltok szolgáltatásbővítése. Utóbbi a Magyar Falu Program keretében valósult meg és postai szolgáltatásokkal bővítették a hagyományos kiskereskedelmi tevékenységet.
Most kell megvetni a lábukat
A bolthálózat fő előnyének azt tekintik, hogy közel van az emberek lakhelyéhez. Épp ezért nem céljuk diszkontosítani és beszállni egy kiélezett versenybe. Ehelyett olyan széles, a lokális igényekhez alkalmazkodó kínálat kialakításán dolgoznak, ami vonzóvá teszi azoknak a vásárlóknak az üzleteiket, akik nem akarnak, vagy tudnak hosszan utazni a hipermarketekig és diszkont üzletekig. Erdős Gábor szerint a sikeres akvizíció a későbbi bővülésnek is megágyazhat. Úgy véli rendkívül nagy versenyelőnyt jelent, hogy aktív tapasztalattal rendelkeznek mind a generációváltásról, mind az akvizíció folyamatáról. Mindemellett a vállalat legfőbb előnyeként az értékesítési csatornáik sokrétűségét jelölte meg. Ezt a szemléletet tükrözi, hogy a koronavírus-járvány idején beléptek az online kereskedelem piacára is a Home & Wash nevű webáruházukkal.
Jelenleg ez nem a nyereség termelésről szól – mutat rá a tulajdonos. „A vásárlási szokások változnak, de lassabban, mint a tengeren túl. Jelenleg nem működne az online kereskedelem az offline nélkül, azonban a jövő szempontjából elengedhetetlen. Most kell megvetnünk a lábunkat ezen a piacon, mert óriási az ágazatban a növekedési potenciál.”
A jövőt illetően a fejlődés útját a vertikális bővülésben látják. A kiskereskedelmi üzletág kiépítését követően az integrációs folyamat lehetséges csúcsának a gyártást tekintik. Hosszú távon újabb akvizíciókkal szeretnék bővíteni a vállalatcsoportot és tovább kívánják bővíteni a kiskereskedelmi portfóliójukat az online üzletág és a nagykereskedelem erősítése mellett.